Træning er som at børste tænder – det tager tid

kvinde træner med vægte

Det kan være udfordrende for tålmodigheden at gå i fitnesscentret, men uanset hvordan man vender og drejer det, så tager det tid at komme i form og ligeledes øge muskelmassen. Der findes en række forskellige hjælpemidler i form af kosttilskud som proteinpulver, energibarer mfl, men selve processen med at komme i bedre form kommer af den mentale indstilling til at gøre det, men samtidigt også være vedvarende og hænge i.

Humlen i dette er konsistens.

Hvad gør det for dine tænder at børste dem 2 minutter? Ikke noget. Men hvad gør det for dine tænder, hvis du børster dem 2 minutter hver dag? Det gør at dine tænder ikke falder ud, men du kan ikke se et tydeligt bevis efter at have børstet dem 2 minutter.

Samme eksempel kan du bruge når det handler om sport og motion. Du kommer ikke i form af at tage 8 timer på løbebåndet samme dag. Du kommer i form af at være aktiv på løbebåndet 30 minutter hver dag – det hele handler om at være vedholdende i sin træning og have tålmodighed med at resultaterne nok skal komme med tiden.

Forsøg at skab et skema for dig selv

Det kan være fristende at springe fitness eller sport over den pågældende dag, hvis man måske ikke lige føler at energiniveauet er til det, eller hvis der blot er andre fristelser, som vi hellere vil lave efter vores arbejdsdag. Men den bedste måde hvorpå at du kan sørge for at fitness bliver en overkommelig størrelse er at du forsøger at skemalægge hvor ofte du vil i fitness.

Det kan være at du ønsker at besøge fitnesscentret tirsdag, torsdag og søndag – så bør du også så vidt muligt holde dig til at komme afsted disse dage, fordi ellers ender det med at du hver uge springer en eller to dage over, hvorfor at du netop ikke opnår det ønskede resultat.

Træning kræver en sund livsstil

Det siges at træning kun udgør omkring 20-25% af et træningsforløb eller vægttab, hvor kosten står for at klare resten. Så hvis du er ambitiøs omkring din træning eller vægttab, så bør kosten også være et fokusområde for dig, såvel som at du prioriterer at komme afsted til træning dagligt.

Der findes mange fornuftige bøger omkring kost alt afhængigt af hvad du ønsker at opnå med din træning, men det er uanset hvad helt essentielt at vi får noget godt at spise.

Husk vedholdenheden samt kosten og husk dernæst på, at Rom blev ikke bygget på én dag.