Sund kost på studenterbudget – sådan optimerer du din kost for få penge

sund student

For de fleste førstegangsstuderende – såvel som de garvede – er det en kendsgerning, at der er længere mellem herregårdsbøfferne og kaviaren, end der var før studentertiden. Det SU-finansierede budget bliver hurtigt presset, og i en travl hverdag kan det være fristende at lade den gode, sunde kost trække det korteste strå, når det kommer til at stramme livremmen ind og spare på pengene.

Det er en skam. For med et begrænset madbudget eller ej, så gælder det for alle mennesker, at det ikke blot er formen, der lider under en dårlig kost – hvis du forfalder til hvidt brød, pasta og frysepizzaer. Det gør din præstation i dagligdagen også, hvad end du er studerende eller ej. Koncentrationsevne, udholdenhed og generel energi. Alt sammen afhænger det af, hvad du putter i munden.

Derfor er det med at prioritere en sund, varieret kost – også selvom budgettet er skrabet, eller der er lavvande i kassen.

Læs med her og få en række gode råd til, hvordan du prioriterer din kost på et smalt budget.

Find inspiration online

Er du en af dem, der – oftere end du bryder dig om det – stirrer ind i et halvtomt køleskab, når maven begynder at rumle, er der råd at hente online. Selvom pengene måske ikke er til de store gastronomiske armbevægelser eller til at lave livretten, er et lille skub og en smule inspiration nogle gange alt, hvad der skal til.

Flere steder på nettet findes der både blogs, fora og hjemmesider, hvor det bugner med forslag til billige løsninger i køkkenet – målrettet studerende og folk med lavere indkomster.

Og det er langtfra kun husmandskost, sovs og kartofler, der figurerer. På sider som su-mad.dk deler brugere deres erfaringer med sunde, billige retter, der er til at forholde sig til – både for tegnedrengen og den uerfarne kok.

Lav en madplan

Et andet, men ikke mindre oplagt, bud på at gøre den sunde kost til en rutine i studentertiden – og spare penge i samme ombæring – er at anvende en madplan.

Madplanen giver mulighed for at strukturere kosten og dermed eliminere de små, hurtige fristelser, der på sigt koster dyrt for både pengepung og fysisk form.

Med en madplan planlægger du ideelt set din kost en uge frem. Udover at det dermed kun er op til din egen planlægning at styre udenom de usunde hovsaløsninger, giver det mulighed for at handle færre gange og dermed lede efter de gode tilbud. Når du sætter i system, hvad der er på menuen, vil det på sigt også betyde, at du bliver mere tilbøjelig til at udnytte råvarerne og rester til fulde.

Og når først der er handlet ind og betalt, bliver det også lettere at ignorere den lækkersultne djævel på den ene skulder.

Lav en frugtordning – hjemme og på arbejdet

For mange er det de små, søde fristelser, der tegner sig for den største del af kompromiset med både madbudget og fysisk form. Og når dagen nærmer sig sen eftermiddag, og blodsukkeret bliver lavt, kender de fleste til, at kroppen skriger på et hurtigt fix.

Den oplagte løsning på den udfordring er på forhånd at gardere sig med frugt og andre sundere alternativer. Både derhjemme, i skolen og på arbejdspladsen.

På arbejdspladser er der endda rig mulighed for at få bragt goderne ud i små eller større portioner – eksempelvis via frugtkurven.dk.

Frugtkurven.dk er en udbringningstjeneste, der gør det lettere for virksomheder at vælge den sunde løsning uden at betale en formue. Som navnet ’frugtkurven.dk’ antyder, kommer varerne i kurve – i størrelser efter dine behov.

Det er altså oplagt at gå sammen med et par kollegaer og tage initiativ til en ordning med leverede frugtkurve med frugt, nødder og andre lækkerier – fra eks. frugtkurven.dk. Se meget mere på deres hjemmeside.