Søvn og træning går hånd i hånd

pige der sover

Hvis du i en længere periode har været i gang med en livsstilsændring, hvor du er begyndt at spise sundere og træne mere uden resultater, kan din søvn være årsagen. Søvn har nemlig en stor betydning for, om du får nok ud af de timer, du bruger i fitnesscentret.

Hvis du vil leve sundere, og se resultater af din træning, er det derfor vigtigt, at du får nok søvn. Har du brug for nogle gode råd til, hvordan du kan optimere din nattesøvn, eller vil du vide mere om, hvorfor søvn er vigtigt for din træning, skal du læse med her. Her får du nemlig nogle gode råd til, hvordan du kan sove dig sundere og stærkere.

Sådan påvirker søvnmangel din træning

Hvis du ikke får nok søvn, kan det påvirke din træning på mange forskellige måder. Så hvis du ikke føler, at der kommer resultater nok ud af din indsats i fitnesscenteret, bør du måske overveje, om du egentlig får den mest optimale søvn. Hvis du ikke får søvn nok, vil du eksempelvis ikke kunne præstere optimalt, når du træner. Søvn er med til at genopbygge musklerne, og mangel på søvn vil altså resultere i, at dine muskler ikke når at genopbygge sig selv.

Udover at dine muskler ikke når at genopbygge sig selv, kan mangel på søvn også resultere i flere skader. Træningen nedbryder musklerne, og hvis du ikke får søvn nok, når de ikke at genopbygge sig selv.

På den måde kommer din krop ikke til at få styr på de små skader, hvilket kan resultere i flere skader eller forværring. Derudover vil mangel på søvn selvfølgelig også påvirke dit overskud og din energi. Derfor vil det måske også blive en stor udfordring for dig at komme afsted til træning.

Sådan får du en optimal søvn

Det kan variere meget fra person til person, hvad den mest optimale mængde søvn er. Som udgangspunkt har du fået en god nattesøvn, hvis du vågner op om morgenen, og føler dig veludhvilet. Hvis du ofte bliver vækket af vækkeuret og har svært ved at komme ud af sengen, bør du måske overveje at gå tidligere i seng, end du plejer. Det er altså en god ting at være opmærksom på for at finde ud af, hvornår din krop har fået tilstrækkeligt med søvn.

Ens søvnbehov varierer selvfølgelig også en del, alt efter hvor i livet man befinder sig. Hvis du er midt i livet, vil det mest optimale være omkring syv-ni timer. Dog vil der altid være nogle, der kan klare sig med mindre søvn end andre. Derfor er det bedste råd at lytte til sin egen krop og prøve at få overblik over sit eget søvnmønster. Det kan i den grad hjælpe dig med at opnå den mest optimale mængde søvn.

Hvis du ikke kan sove

Hvis du ofte har problemer med at falde i søvn, og du vågner mange gange i løbet af natten, er der heldigvis mange ting, du kan gøre. Der er ikke noget mere irriterende end ikke at kunne sove om natten, og det vil helt sikkert påvirke dine resultater i fitnesscentret. Hvis du har problemer med at sove, bør du måske overveje temperaturen i dit soveværelse. Den skal nemlig helst ikke være hverken for varm eller for kold, men derimod en god blanding.

Derudover er det også vigtigt, at du sørger for at investere i en seng, der opfylder dine behov. Hvis din seng er alt for hård eller alt for blød, vil det også kunne forstyrre din søvnrytme. Du skal altså helst ligge på et underlag, der er optimalt for din krop. Derfor er det en god idé at tage et kig på en senge test, så du kan finde ud af, hvad der vil fungere bedst for din krop. På den måde vil du helt sikkert også få en mere optimal mængde søvn.

Få mere ud af din indsats i træningscentret

Du kan motionere flere gange om ugen samt spise sund og varieret kost, men hvis du ikke får nok søvn, kommer du heller ikke til at få nok ud af din indsats i fitnesscentret. Der sker nemlig en masse ting i vores krop, når vi sover, som er med til at holde os sunde.

Derudover sørger en god nattesøvn også for, at vi præsterer bedre i hverdagen. Det gælder naturligvis også, når vi dyrker motion. Derfor er det bare med at få helt styr på din søvnrytme, så du også får mere ud af din træning.

Hvis du har en dårlig søvnrytme, fordi du ikke kan falde i søvn eller vågner mange gange i løbet af natten, vil det muligvis kunne hjælpe dig at tage et kig på senge-testeren.dk. Her kan du hurtigt finde ud af, hvilke senge der vil være gode for dig. Det er bare med at finde det mest optimale underlag og dermed få en optimal søvnrytme.