Sådan vælger du den rigtige vægtstang

vægtstang

Vil du gerne i gang med at træne med en vægtstang, er det selvfølgelig vigtigt, at du vælger den rette. Det gælder dels i forhold til, at den skal have den rette vægt, dels i forhold til at den skal have den rette overflade. Læs mere om det her.

Træning med en vægtstang er en rigtig god mulighed for dig for at opbygge muskler og blive stærkere. Det er en form for træning, som du nemt kan udføre i dit hjem. Dermed kan du træne, når du har lyst til det. I en travl og stresset hverdag er det perfekt for dig, da det netop sikrer, at du kan holde dig sund, samtidig med at du har tid til alt det andet i dit liv.

Først og fremmest skal du være opmærksom på vægten på stangen, når du vælger en vægtstang. Som udgangspunkt siger man, at en mand har brug for en vægtstang på 20 kilo, mens en kvinde har brug for en vægtstang på 15 kilo.

Er du begynder, kan det dog være rart for dig at træne med en lettere stang, indtil du kommer i bedre form. Det er dumt, at du får skader eller kommer til at overanstrenge dig, fordi du gerne vil løfte en meget tung vægtstang.

Vælg en vægtstang med den rigtige overflade

Udover vægten bør du også tænke over, hvilken overflade din vægtstang skal have, når du skal vælge en. Du kan nemlig få dem med flere forskellige former for overflader. Det kan være med krom, magnesium eller en ubehandlet overflade.

Krom er en meget holdbar overfladebehandling, da den er den tykkeste. Den tykke behandling kan dog gøre, at rillerne i overfladen, knurlingen, ikke er lige så tydelige. For nogle er det vigtigt, for andre er det lige gyldigt.

Magnesium er et andet brugt materiale til at dække vægtstænger med. Det er tyndere, og stangen er derfor mere udsat. Til gengæld er knurlingen tydeligere, og du vil derfor føle, at du har et bedre greb.

En ubehandlet vægtstang er mere sjælden, men den giver en meget skarp fornemmelse. Den er dog selvfølgelig også langt mere udsat.

Et squat rack sikrer dig en bedre træning med vægtstænger

Når du træner med en vægtstang, er det en god ide, at du også anskaffer dig et squat rack. Det er et stativ, der gør det nemt for dig at træne for eksempel squats og bænkpres. Du kan indstille det i højden, så vægtstangen kommer til at ligge i præcis den højde, som du har brug for.

Når du vælger et squat rack, skal du være opmærksom på, hvor mange kilo stativet kan klare, og om det kan indstilles, så det passer til dine behov. Her kan du finde en squat rack til din vægtstang.

Ved at have både en vægtstang og et squat rack sikrer du altså, at du får en meget nem og effektiv træning, som du kan udføre derhjemme.