Sådan integrerer du træning og sund kost i din hverdag

Sådan integrerer du træning og sund kost i din hverdag

Det er ikke svært at få trænet, for dem som elsker træning. Det er heller ikke svært at leve sundt, for dem der er vant til at leve sundt. Det kan dog være sværere, hvis man ikke er vant til at træne og/eller at spise sundt. Hvis du er en af dem, der ikke er vant til en eller begge dele, kan du herunder får nogle tips til, hvordan du kan inkorporere motionen og den sunde kost i din hverdag, så det ikke bliver så svært for dig. Hvis du vil gøre det let for dig selv, handler det nemlig om at få det til at blive en naturlig del af din hverdag.

Spis sundt – også på arbejdet

De fleste danskere bruger størstedelen af deres dag på arbejdet. Derfor er det altså også væsentligt, hvordan vi lever på arbejdet. Mange har en tendens til at glemme den sunde livsstil, så snart de forlader hjemmet og køkkenets køleskab. Hvis du vil integrere den sunde kost i din hverdag, skal du altså sørge for også at integrere den i din hverdag på arbejdet. Det kan du blandt andet gøre ved at sørge for at lave en sund madpakke hver dag. Hvis du sørger for at spise en ordentlig madpakke, er der mindre sandsynlighed for, at du bliver lækkersulten i løbet af dagen. Du kan også sørge for at have noget frugt og grønt til rådighed, som du kan spise i løbet af dagen. Du kan med fordel forhøre dig på din arbejdsplads om en firmafrugtordning. For eksempel kan I få en økologisk frugtkasse som firmafrugt på arbejdet. Med sådan en kasse er der altid frugt til rådighed, som du kan spise, hvis du får lyst til en snack i løbet af dagen.

Motion er ikke kun fitness og crossfit

Hvis du ikke er vant til at motionere, gælder det for dig om at finde en motionsform, som, du synes, er sjov. Motion er altså meget mere end træning i det lokale fitnesscenter. Motion er også en gåtur med hunden eller en cykeltur i naturen. Motion er også en håndboldkamp eller at tage trapperne. Du kan dyrke motion på mange måder. Hvis du vil leve en sund livsstil, kan du med fordel sørge for at dyrke motion, samtidig med at du kan sørge for at integrere den i din hverdag. Du kan blandt andet blive bedre til at tage trapperne i stedet for elevatoren. Du kan lade bilen stå og tage cyklen. På den måde får du helt naturligt lagt mere bevægelse ind i din hverdag. Udover de små ting, du kan integrere i din hverdag, kan du sørge for at lægge omkring 30 minutters bevægelse ind hver dag. Det kan være i form af en rask gåtur, en løbetur, en tur i fitnesscentret eller en anden form for motion. Det vigtigste er, at du finder på noget, du synes, er sjovt; om det er dans eller crossfit er underordnet. Hvis du synes, det er sjovt, vil du få lettere ved at overskue det.