Sådan forebygger du sportsskader

Udstrækning

Er du en vaskeægte atlet, eller har du blot en passion for at dyrke motion i din fritid, så vil du finde stor værdi i det følgende. Alle ønsker naturligvis at minimere risikoen for, at en sportsskade pludselig skulle opstå. Har du tidligere døjet med skader, så har du uden tvivl oplevet, hvor irriterende og frustrerende det kan være.

Vi kigger herunder på, hvordan du bærer dig ad med at forebygge sportsskader, så du derved minimerer risikoen for pludselig at skulle holde en ufrivillig pause fra din foretrukne sportsgren.

Knæskader ses hyppigt hos sportsfolk

I Danmark er det bestemt ikke sjældent, at man ser knæskader hos forskellige atleter og motionister. Grunden skal blandt andet findes i det faktum, at knæet simpelthen bare er en udsat del af kroppen, når der dyrkes sport. Knæskader kan være svære at komme uden om, og er man født med nogle svage led, så gør det ikke ligefrem situationen nemmere.

Mange finder dog stor glæde i at gøre brug af knæbind, som kan være med til at støtte og aflaste knæet. Et knæbind er ikke nogen stor investering, og døjer du derfor med knæproblemer, så kan det være en god idé at teste, om et knæbind kan hjælpe dig af med noget af smerten.

Albuen kan være udsat

Går du ofte i fitness, eller sidder du på kontor dagen lang, så kan albuen være yderst udsat for skader. Du skal derfor sørge for altid at have din komfort og ergonomi in mente, når du eksempelvis sidder på kontoret en hel dag. Du skal derudover huske at udføre dine øvelser i fitness rigtigt, så der ikke bliver lagt et for stort pres på dine albuer. Skader i albuerne kan være svære at slippe af med, og derfor bør du forebygge disse ved hjælp af øvelser og ergonomisk tilbehør til kontoret.

Sørg for at træne muskulaturen

Rigtig mange sportsfolk får skader, fordi muskulaturen simpelthen ikke er stærk nok. Det er vigtigt, at du hele tiden husker på, at din muskulatur er med til at støtte op omkring dine knogler og led. Et godt eksempel på dette er rygproblemer. Mange oplever rygproblemer som følge af at sidde på en kontorstol dagen lang. Her er det en god idé at forebygge rygproblemer med nogle rygøvelser, som kan være med til at opbygge en stærkere muskulatur i ryggen. Derudover er det vigtigt at have kropsholdningen in mente, da denne naturligvis ikke skal være hverken skæv eller på anden vis ude af balance.