Øget sundhed og velvære på en naturlig måde

sundhed

Vi befinder os i en tid, hvor fokus på folkesundhed og velvære aldrig har være større. Alligevel fylder livsstilssygdomme alt for meget i statistikkerne selvom antallet af sygedage på arbejdspladserne godt nok er faldet de seneste år. Man mener, at faldet i antallet af sygedage bl.a. skyldes, at arbejdspladserne er blevet mere bevidste og opmærksomme på medarbejderne, og samtidig gør noget aktivt for at forbedre arbejdsklima- og miljø. Selvom vi har formået at nedbringe sygedagene, går hver tredje dansker alligevel rundt og døjer med en eller flere langvarige sygdomme. For de fleste er der tale om allergi, slidgigt, forhøjet blodtryk og andre livsstilssygdomme. Men på listen over de mest udbredte sygdomme blandt danskerne er også psykiske lidelser. Det fremgår også af statistikkerne, at flere af sygdommene bliver mere udbredt i takt med stigende alder og lidt flere kvinder end mænd, lider af livsstilssygdomme.

Kendetegne for livsstilssygdomme er, at tilstandene er lang tid om at udvikle sig, men når sygdommen først er etableret, er den vanskelig at komme af med. Samtidig er der tale om sygdomme, som vi selv i høj grad kan være med til forebygge eller forsinke gennem vores kost, livsstil samt miljø.

Hvordan du kan opnå øget sundhed og velvære på en naturlig måde, er faktisk ikke så svært. Selvfølgelig kræver det bevidstheden om, at man ønsker at forandre måden, man levet på. Men det er bestemt overkommeligt og koster faktisk ikke noget andet end lidt tid måske. Kosten er altid det først du skal kigge på. Spiser du sundt og varieret eller er der plads til forbedring. Sørger du for, din kost er varieret og ikke indeholder for mange tilsætningsstoffer. Er du bevidst om, hvad det du spiser indeholder?

Her kan du sagtens lægge lidt om, hvis du husker at vælge økologisk frem for konventionel, så vidt det er muligt. Tænk fx også over, hvilken slags fedtstof du bruger i maden og til stegning. Vælger du fx her olivenolie, er det allerede et godt skridt på vejen. En anden god regel er at spise groft brød i stedet for lyst. Husk samtidig at få noget med kerner i. Frugt og salat kan også gøre en positiv forskel. Salat skal man egentlig bare vænne til at som tilbehør til maden, men frugten kan være svær at huske. Derfor er mange begyndt at slow juice frugter og endda også grøntsager. Det er en nem og overskuelig måde at sikre sig, at kroppen for de naturlige vitaminer og mineraler, den har brug for. Oplever du stadig, at du har svært ved at spise alt det anbefalede, giver det god mening at supplere maden med et naturligt kosttilskud. Vi danskere har et stort forbrug af vitaminpiller, men mange af de almindelige vitaminpiller vi indtager, har meget sjældent den ønskede virkning. De fleste vitaminpiller på hylderne er laboratoriefremstillet og indeholder sjældent noget naturligt. Så med bevidstheden om at du skal til at ændre din vaner, er det måske også en god idé at få revideret, hvordan du bedst supplerer din kost med naturligt kosttilskud.

Med det rigtige kosttilskud er du godt hjulpet. Den rigtigt kost og ernæring vil højest sandsynlig bevirke, du oplever at have mere energi i hverdagen. Den mere energi kan du så bruge på at få rørt dig noget mere. Sund og varieret kost suppleret med motion er de vigtigste parameter for øget sundhed og velvære. Når først du har de ting på plads, vil du opnå en bedre balance i både krop og sind. Du vil opleve at du fx sover bedre og manglende søvn er faktisk en medvirkende årsag til mange livsstilssygdomme. Når alt kommer til alt, så handler det hele om at have balance i krop og sind samt i hverdagen. Fungerer krop og sind ikke optimalt, fordi du ikke er nok opmærksom på dit eget ve og vel, resulterer det i værste fald i sygdom. På lang sigt kan du gå så galt, at det resulterer i en livstilssygdom, som du med rette fokus kan være med til at afværge. Husk derfor på, hvor stor en rolle kosten spiller, sørg for at få noget motion, drik rigeligt med vand og sørg sidst og ikke mindst for at tage din søvn seriøst.