Naturen er vores træningscenter

løbetur

(Foto fra Friluftsland)

Her får du 3 essentielle forslag til (gratis) træning i naturen – og argumenterne for hvorfor du skal ud under åben himmel.

Hvorfor lave træning i naturen?

Det gode ved træning i naturen er at du udover motion også får frisk luft – og en udvidet horisont. Mange af os arbejder til dagligt fra ensformige miljøer. Måske endda i et stillesiddende job fra kontoret. For os er det særligt vigtigt at komme ud i lyset og få vind i håret.

Frisk luft, høj puls og fritid for hjernen kan virke lindrende og give os et pusterum i hverdagen. Du får styrket dine mentale tilstand og din fysiske form. Det er win-win og du forebygger samtidig stress.

Det er en sund, mental vitaminpille og en pause for din hjerne

Naturen er medicin, skriver TV-lægen Peter Qvortrup Geisling, i sin nye bog, med titlen Naturen på recept. Her råber han højt for at vi og de kommende generationer må komme ud og møde naturen – eller ”Vitamin N”, som han ynder at kalde det.

Det er fantastisk med teknologi og fitness-centre, men vi skal ikke glemme den sunde natur. Qvortrup Geisling slår fast at kommende generationer har alle odds imod sig, når det handler om at komme ud i naturen. Teknologien kan være en modspiller her.

Tip 1: Løb en tur

Det kan virke helt banalt, men en løbetur i skoven eller ved stranden kan give dig helt ny energi. Du kan gå gadget-amok og udstyre dig med en masse grej, men det vigtigste til en start er et par gode sko.

Kom i gang med løb, det er sundt for dig. Det er ikke lige let for alle, men gør forsøget i dit eget tempo. Når først du har fundet ud af hvad der virker for dig, så husk altid at have dine løbesko med dig på ture og rejser rundt i Danmark og udlandet.

Tip: Se løbesko i flere prislejer hos Friluftsland

Tip 2: Træningsøvelser i naturen

Start ud med nogle enkle øvelser i det fri. Flere byer giver mulighed for træning i skoven eller naturfitness, som flere kalder det. Her handler det om at øve balance, få pulsen op (og ned) samt løfte egen kropsvægt.

De steder hver der er indrettet pladser og baner til naturfitness, er det netop de nævnte discipliner der ligges op til. På pladserne kan der være redskaber til mavebøjning, kropsløft i barrer, balance-stier og trapper til løb.

Hvis der ikke er en plads med redskaber, så kan du alligevel lave din egen omgang udendørs fitness, hvis du er kreativ. Brug sten, brænde eller træernes grene som dine redskaber. Her kommer du helt konkret i kontakt med naturen.

Tip 3: Udøv en sportsgren udendørs

Det tredje og sidste tip kan du forme efter din interesse. Det handler om at komme ud i naturen på en måde hvor du føler dig tilpas. Mange kan have behov for at lave noget interessant i naturen, så det ikke bliver for kedeligt.

Forslag til sportsgrene du kan udøve i naturen, som måske kan få dig i gang er fx kajaksejlads eller mountainbikeløb.

Flere af forslagene kræver enten indkøb af udstyr eller måske en indmeldelse i den lokale klub. Her kan du koble et socialt aspekt på motionen, uden at det behøver at kræve mere tid af dig.

Uanset hvad ønsker jeg for dig, at du vil finde en god måde at være til i naturen.

God fornøjelse med træning af dine muskler og din krops sundhed.