Kalorieberegning

Kalorieberegning

Det er blevet populært at beregne sit kalorieindtag, og det er en del af hele den store fitnessbølge, som er skyllet ind over os. Det er dog sjældent en kalorieberegning er nødvendig, når man tænker på god form og sundhed.

I stedet er det godt at vide noget generelt om sund mad og have en ide om kaloriemængden i forskellige fødevarer. Det kan dog alligevel være spændende og lærerigt at tælle kalorier i en kortere periode, og vi har kigget nærmere på, hvordan du gør dette.

Sådan beregner du dit energiindtag

Når du skal beregne dit energiindtag, så er det nødvendigt at måle alt mad og drikke, som du indtager over et helt døgn.

Du skal derfor veje alt du indtager, og så kan du regne det ud herefter. Jo mere simpelt du spiser, jo nemmere er denne udregning.

Der er ingen kalorier i vand og te, ligesom der kun er meget få kalorier i sort kaffe uden mælk og sukker. Derfor kan du udelade dette i regnestykket.

På langt de fleste fødevarer kan du finde en energioversigt, og så er det eller bare at gange med den vægt, som du har indtaget. Normalt bliver energiniveauet opgivet pr. 100 gram, og så kan du gange op eller ned.

Viden om fedt, kulhydrater og proteiner er vigtigt ift. kalorieberegning

Energi i fødevarer kan deles i 3 kategorier, nemlig i fedt, kulhydrat og protein. Kulhydrater og proteiner indeholder hver 4 kalorier pr. gram, og fedt indeholder 9 kalorier pr. gram.

Regnestykket bliver selvfølgelig noget mere kompliceret, hvis du også skal regne dit indtag af dette ud. Der findes dog flere gode gratis Excelark og programmer, som regner dette ud for dig.

Du har brug for både protein, kulhydrat og fedt, da de hver i sær er vigtige for forskellige processer i kroppen.

Kend dit ligevægtsindtag

Dit samlede kalorieindtag afgør, om du taber dig eller du tager på. Er dit daglige indtag over dit ligevægtsindtag, så vil du tage på. Er det under, så vil du tabe dig.

Når du har lavet kalorieberegning i en periode, og du hverken taber dig eller tager på, så kender du dit ligevægtsindtag. Herfra kan du så justere indtaget, hvis du ønsker at tabe dig eller tage på i vægt.

Lyt til kroppen og spis sundt

Du skal ikke tælle kalorier, hvis du ikke har lyst til dette. Det kan nemlig hurtigt blive en sur pligt, og være med til du begynder at trøstespise.

Det er dog godt at vide lidt om, hvad der er sunde madvarer og hvor mange kalorier de forskellige madvarer indeholder. Tænk over de ting du normalt spiser, og kig så i en tabel over energiindtag og sundhed.

Ønsker man at tabe sig, så er det ofte bedst at skære tomme og hurtige kulhydrater væk fra kosten. Det kan være hvidt brød, hvid ris og pasta og alt med meget sukker i. Dette tæller nemlig meget i det samlede energiindtag, og det indeholder stort set ingen næringsstoffer.

Husk også at have fokus på dine drikkevarer, da de ofte indeholder mange kalorier og ikke giver megen mæthedsfornemmelse.

Vær ikke for hård mod dig selv

Husk at lave noget spændende og lækker mad, og vær ikke for hård ved dig selv. Det er nærmest umuligt at holde en streng kostplan over et helt liv, og det kan være med til at forringe din livskvalitet.

Sund mad kan godt laves lækkert, så det skal du udnytte. Og når du generelt spiser sundt, så skal du heller ikke have dårlig samvittighed ved at spise usundt engang i mellem. Det er det samlede billede, som tæller i det lange løb.