Hvad er en cooper test?

Løb

Hvis du kunne tænke dig at udfordre dig selv og teste din kondition, så kan vi herfra varmt anbefale dig at tage den såkaldte cooper test. Hvis du aldrig har hørt om denne test før, så fortvivl ej. I denne artikel giver vi dig nemlig alle de nødvendige informationer, du har brug for, hvis du ønsker at kunne udføre en sådan test.

En cooper test er en meget interessant test, fordi den uafhængig af alder og vægt ret nøjagtigt kan vurdere din kondition. Cooper testen bruges ofte af skolernes idrætslærere såvel som de danske sportsforeninger. Cooper testen er nem at anvende og kan derfor blive brugt i mange sammenhænge. Kunne du tænke dig at tage testen selv, så fortsæt læsningen og bliv klogere på, hvordan testen fungerer.

Hvordan udfører jeg en cooper test?

Måden, hvorpå man udfører en cooper test på, er egentlig ganske simpel, og af denne grund er der mange sportsforeninger, der anvender den, således at atleterne selv kan følge deres udvikling. Når du skal udføre en cooper test, gælder det om at have en lang løbebane uden mærkbare højdeforskelle. Det skal derfor allerhelst foregå på en løbebane, som man finder på et atletikstadion, men en lige vej foran dit hus kan også sagtens gøre det.

Når du har kridtet banen op for din løbetest og varmet godt op forinden, sætter du et ur til 12 minutter, og så er det ellers bare at løbe så meget, du kan nå på de 12 minutter. Afstanden du har tilbagelagt er et af de parametre, du skal tage med tilbage fra din cooper test for at regne din kondition ud.

Når du har udført din cooper test, kan du på mange hjemmesider regne din kondition ud. Her plotter du bare den tilbagelagte afstand samt din alder ind, og på få minutter får du dit resultat. Dette resultat kan du herefter tage med til dig til de mange cooper test tabeller, der findes. Her kan du således se, om din kondition ligger på et højt eller lavt niveau.

Hvad er målet med en cooper test?

Målet med en cooper test er at øge bevidstheden om din kondition. Når du har fundet ud af, hvorvidt niveauet for din kondition er højt eller lavt, kan du herfra udarbejde træningsøvelser, der i sidste ende kan forbedre din kondition. Ergo er der al mulig god grund til at gennemføre denne test.