Guide: Sådan taber du dig

Vægttab

Har du en drøm om at tabe dig, men har du aldrig helt fanget, hvordan det helt konkret skal gøres? Måske har du læst hundredevis af artikler på nettet, men du er aldrig blevet klogere, fordi de tekniske fagtermer er for avancerede at forstå? Vi forstår problematikken; vi har nemlig selv været der. Derfor vil vi i denne artikel helt lavpraktisk forklare dig, hvordan du taber dig. Det er ikke så svært, som du måske går og tror.

Kalorier ind vs. kalorier ud – dét er essensen af vægttab

Vægttab gøres af mange eksperter markant mere kompliceret, end det egentlig er. Der findes et hav af forskellige kure, sammensætninger af ideelle makrotal og perfekte former for cardio. De kan måske også alle sammen fungere ganske fint, men så er det fordi, at du forbrænder flere kalorier, end du indtager. Det er simpel matematik, og alligevel kan det for det almene menneske være svært at forstå.

Derfor gentager vi det, denne gang på en linje for sig: Forbrænder du flere kalorier, end du indtager, så taber du dig.

Det er hverken sværere eller nemmere end ovenstående.

Hvordan udregner jeg så kalorier?

At udregne og holde styr på sine kalorier kan for mange virke ganske uoverskueligt. Det var det i hvert fald for os, før vi prøvede det af. Det er dog ikke så svært, som man måske går og gør det til.

Downloader du app’en MyFitnessPal til din smartphone, og køber du dig en lille køkkenvægt, er du allerede godt på vej. Med MyFitnessPal kan du nemt og hurtigt scanne stregkoden for den mad, du skal til at indtage, og så mangler du blot at veje maden. MyFitnessPal sørger endvidere også for at udregne dit ligevægtsindtag.

Se MyFitnessPal i aktion i denne video:

Skal jeg slet ikke træne?

Det korte svar er nej. Hvis du udelukkende ønsker at tabe vægt, så kan det klares via din kost. Når det så er sagt, er det de færreste, der blot ønsker at tabe vægt. Det skal derimod være den rigtige vægt i form af fedt, der smides. Muskelmasse ønsker vi at beholde og helst gerne forøge. Dette er dog en videnskab i sig selv, hvis man befinder sig i et kalorieunderskud.

Er du en af de personer, der har rigtig svært ved at komme afsted i fitnesscentret, så findes der forskellige muligheder for trods alt at forbrænde nogle kalorier:

  • Gå en tur. Turen behøver ikke være lang, men bare dét at aktivere kroppen gør, at du forbrænder kalorier. Mange topatleter gør bl.a. brug af denne form for slow-cardio.
  • Køb fitnessudstyr til hjemmet. Det kan være markant nemmere at få trænet, hvis fitnessudstyret befinder sig i hjemmet. Udstyr af denne kaliber er dog pristungt, og det kræver derfor, at du er i en økonomisk situation, hvor du har råd til udstyret.

Er du dog helt opsat på, at sommerkroppen skal sidde i skabet i år, kan du overveje at kigge på dette website, hvis du er nødsaget til at optage et lån.