Det skal du spise til morgenmad for at få en god start på dagen

morgenmad

Morgenmad bliver af mange eksperter klassificeret som dagens vigtigste måltid. Det her er du lægger grobunden for resten af dagen, hvilket betyder, at hvis du starter dagen ud med et sundt og nærende måltid, vil du holde dig mæt i længere tid og med stor sandsynlighed undgå et sukkercrash henad eftermiddagen. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvad du propper i munden, hvis du vil have energi til resten af dagen.

Fuldkorn sætter gang i fordøjelsen

Morgenmad kommer i mange afskygninger. Hos nogle hjem står den på cornflakes hver morgen hos andre havregrød. Undersøgelser viser dog, at der er nogle ting, som er bedre at spise fra morgenstunden sf, hvis vi holde os sunde og raske. Fuldkorn giver fx en god start på dagen. Det mætter godt og sætter gang i fordøjelsen. Morgenmad indeholdende fuldkorn kan fx være en portion havregryn, fuldkornsbrød, rugbrød eller rugfras.

Protein holder dig mæt længe

Din morgenmadstallerken må også meget gerne indeholde protein. Protein er vigtigt til morgenmaden, da det giver kroppen de bedste forudsætninger for at udvikle sig. Derudover holder protein dig mæt i lang tid, og du undgår at falde i snack- eller sukkerfælden senere på dagen. Der er bl.a. mange proteiner i æg, ost, skyr og kyllingepålæg. En morgenmad med masser af protein kan fx bestå af en omelet, skyr med havregryn og bær på topppen eller en fuldkornsbolle med ost.

Sunde fedtstoffer holder dig skarp

Fedt lyder måske farligt, men drejer det sig om de umættede fedtstoffer, så er der faktisk rigtig mange positive effekter forbundet med det, som din krop vil sætte pris på. Du finder de sunde fedtstoffer i bl.a. avocadoer, æg, fisk, nødder og bestemte olier. Det kan derfor kun anbefales at tilføje nogle at de sunde fedtstoffer til din morgenmad. Det kan du bl.a. gøre ved at komme nogle hakkede mandler på din skyr, tilføje hørfrøolie til din smoothie eller komme en skiv god røget laks på dit brød.

Kickstart din morgen med grøntsager

Mange forbinder måske ikke lige grøntsager med morgenmad. Men grøntsager kan spises når som helst på døgnet, så er der ingen grund til, at du ikke kan snige nogle grøntsager ind i dit morgenmåltid og få alle de gode vitaminer og næringsstoffer derfra. Grønne smoothies har fx vundet stort indpas hos mange danskere. Den såkaldte ”greenie” kan fx bestå af spinat, avocado, broccoli, rødbede osv. Det er kun fantasien som sætter grænser. Du kan også tilføje grøntsager til din omelet eller spise peberfrugt til din bolle med ost.

Pas på de sukkerholdige varer

Det er desværre sådan, at der er rigtig mange morgenmadsprodukter, som indeholder alt for meget sukker. Når du sammensætter din morgenmad, skal du derfor så vidt muligt undgå disse sukkerholdige produkter. Et pejlemærke i forhold til sukker er at kigge efter nøglehulsmærket. Nøglehulsmærker sætter krav om, at et produkt højst må indeholde 13 gr. sukker pr.  100 gr., og ved at gå efter det, undgår du dermed en kæmpe blodsukkerstigning fra første måltid af. Hvis du vil have alternativer til det raffinerede sukker, så kan du bl.a. komme bær på din morgenmad eller mose en banan ned i grøden.