Derfor bør du have en kostplan til din træning

Vidste du, at 90% af et vægttab skyldes kost? Og at kun 10% af et vægttab kan findes i træning. For at opnå et succesfuldt vægttab kan du derfor ikke blot træne igennem hver eneste dag, og samtidig spise junkfood og slik ved siden af.

Kost, kost, kost + træning

Vægttab handler basalt set om at forbrænde flere kalorier, end du indtager. Du skal således enten spise markant mindre eller spise mere kalorielet og fedtfattig mad. Skal du i gang med et vægttab, skal du derfor først og fremmest have styr på kosten, hvor mange kalorier du må indtage, og hvor meget du forbrænder i løbet af en dag. Alle har nemlig en grundforbrænding, og den kan vi så supplere med træning. Men træning er og bliver et supplement – det kan ikke stå alene i et vægttabsforløb.

Det kan anbefales at få en professionel kostvejleder til at udarbejde en kostplan, der tager udgangspunkt i netop dit behov, din hverdag og din træning. Det kan også være, at du har nogle allergier, ikke spiser kød eller lignende, som kan gøre det svært at følge de mere generelle vejledninger. På denne side kan du finde frem til gode råd om kost i forbindelse med træning, ligesom du kan booke et forløb med en kostvejleder.

Skal du så leve af grøntsager for at tabe dig?

Det korte svar er; nej! Når du skal tabe dig, er det benhårdt. Men det skal ikke blive så hårdt, at du giver op – det skal være en livsstil, som du også kan følge på den lange bane – og som du har lyst til at følge. Under vægttabet bør du så vidt muligt holde dig fra slik, junkfood, chips og sukkerholdig sodavand. Herudover bør du følge nedenstående generelle råd, der kan være med til at sikre dig et varigt vægttab:

  • Når du får lyst til slik, sodavand eller junkfood, så spørg dig selv, om det virkelig er dét værd.
  • Spis 5 måltider om dagen – tre store og to små – med maksimalt 4 timer imellem hvert måltid.
  • Drop flydende kalorier, og drik kun vand, te og kaffe.
  • Spis, før du føler sult. Når du er rigtig sulten, er det lettere at falde i.
  • Sørg for, at hvert måltid indeholder kulhydrater, protein, fedt og grønt (grøntsager, frugt og bær).
  • Vælg kun de magre råvarer – magert kød, magre mælkeprodukter og så videre.
  • Mindst halvdelen af din tallerken til frokost og aftensmad skal bestå af grøntsager – MINDST.