superfoods

Superfoods

Hvad er superfood for en størrelse og hvad godt gør det egentlig for os? Superfoods er næringsrig mad, som anses for at være særlig gavnlig for din sundhed og trivsel.

Superfoods er altså en særlig kategori af madvarer, som findes i naturen. De har et rigt indhold af vitaminer, antioxidanter, mineraler, proteiner, og mange andre essentielle næringsstoffer som kroppen har yderst godt af. Disse næringsstoffer kan kroppen ikke selv danne, så nu er det vores tur til at hjælpe kroppen, med at få de næringsstoffer den har så godt af.

Superfoods er så komplet ernæringsmæssigt, at det kan have gode virkninger på vores helbred og vores sundhed.

Kroppen har brug for en sund kost, som er varieret. Vi kan dertil supplere med en supersund kost, som er baseret på madvarer, som indeholder stoffer, der er rigtig gode for os i store mængder.

Hvorfor spise superfoods?

Superfoods indeholder meget store doser af vitaminer og mineraler, der kan hjælpe os med at afværge og delvist forebygge sygdomme, samt hjælpe os til at leve et længere og sundere liv.

Nogle af de næringsstoffer, som visse af superfoods indeholder, indeholder antioxidanter, som menes at kunne afværge kræft. Superfoods indeholder også sunde fedtstoffer, som menes at kunne forhindre hjertesygdomme. Desuden indeholder de også fiber, som menes at kunne forebygge diabetes og fordøjelsesproblemer. Til sidst indeholder de også fytokemikalier, som er de kemikalier i planter, der er ansvarlige for dybe farver og dufte, som kan have mange sundhedsmæssige fordele.

Dermed ikke sagt at vi aldrig bliver syge. Men superfoods kan hjælpe med at forebygge, til en vis grad.

Superfoods så som spinat, bønner, søde kartofler, laks, frugt, nødder, fuldkorn og bær er rige på næringsstoffer. Nøglen til en god og sund kost, er at indtage en række næringsrige fødevarer i de rigtige mængder. Desuden bør kostpyramiden stadig følges med fornuft, for at opnå bedst ernæring for kroppen.

Læs også om: Sixpack

Populære superfoods

Blåbær ligger oftest øverst på lister over superfood. Det skyldes deres rige indhold af vitaminer, opløselige fibre og fytokemikalier. De samme næringsstoffer findes dog også i mange andre slags bær, bl.a. jordbær, hindbær og tranebær.

Nødder og frø er høje på indhold af mineraler og sunde fedtstoffer. Dog er ulempen, at de også er høje på kalorier. Derfor er portion kontrol nøglen her.

Fuldkorn og bønner findes på alle superfood lister. Bønner indeholder fedtholdigt protein, såsom uopløselig fibre, der sænker kolesterolet, samt opløselig fiber, der giver en længere følelse af fylde. Frø har lignende fordele som bønner, selvom de ikke indeholder så meget protein.

Sød kartoffel og squash er en fremragende kilde til fiber, vitamin A og meget mere. De er også naturligt søde og kræver ikke smør, fløde eller salt typisk tilsættes til kartofler.

Laks, sardiner, makrel og visse andre fede fisk er rige på omega-3 fedtsyrer, som antages at mindske risikoen for hjertesygdomme og slagtilfælde.

Soya, eksempelvis i formen af soyamælk og tofu, menes at have en stor effekt på helbredet, da det er antiinflammatorisk, som forebygger hjerte-kar-sygdomme, kræft og knogleskørhed.

Læs også om: Træningsgadgets

Post Author: Stef